«صدای غیرواقعی، ارزیابی نادرست و حکمرانی نمایشی»

دکتر شریعتی دبیر فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی مجلس

1 _ اقلیت های بسیار در محیط جغرافیایی و شهرهای مختلف و بخش های اوکراین وجود داشته که گویا در سیاست گذاری های هیئت حاکمه این کشور موضوعیت نداشتند. کشور اوکراین بواسطه حمایت های رسمی سفارت خانه ها و اندیشکده ها و بنیاد دموکراسی خواهی، سوژه انقلاب های رنگی و جنبش های سیاسی اینچنین بوده و هر جمع کوچک دانشجویی که از مسافرت برمیگشت، درپی انقلاب رنگی و تحرکات سیاسی بوده و انواع پیوست ها و «سناریوهای سیاسی» و رسانه ای و نمایش نمادین و اعتراضات میدانی و کمپین های منهای خشونت و امثالهم راه اندازی نموده و عملا صدای بلند این «اقلیت های سیاسی» ، صداهای دیگر و مطالبات مردم واقعی را ، خاموش می‌نموده و به حاشیه رانده و قیل و قال ایشان ، گوش رسانه ها را پر نموده و امروز ، «تصویر خودساخته و گزینشی» ، ارزیابی غلطی به سیاستمداران داخل اوکراین و غرب داده است.

2- موج کمپین های مجازی و نمایش قدرت فیک ، امروز در کجای خیابان های اوکراین هستند ؟
گروههای مذکور، حتی یک ساعت توان مقابله با تهاجم را نداشته و یک گلوله و یک توییت نزدند و «لشکرهای مجازی همچون بازی سایه ها» ، شناخت رییس جمهور اوکراین از قدرت واقعی خودش را دچار ارزیابی نادرستی نمود و «انباشت این تصمیم‌سازی های غلط» ، نادیده گرفتن واقعیت های جامعه و گروههای بیرون از پایتخت و کنارگذاشته اقلیت ها و قومیت ها، شرایط کشور را اکنون بجایی رساند که در «برخی تحلیل های رسانه ای»، صحبت از پراکنده شدن جمعیت اقلیت ها در بین کشورهای همجوار و محو کشور اوکراین بگوش می‌رسد.

3- مساله درستی یا نادرستی اقدام روسیه و شیوه تهاجم نظامی پوتین بحث دیگریست و البته قابل تحلیل و ارزیابی اما ، نباید از پژواک های غلط و غیر واقعی که زمینه تصمیم‌سازی های غلط در هیئت حاکمه را سبب گردید، بسادگی گذشت.
مواضع رسمی و اصولی ما براین بوده که حاکمیت ملی کشورها مورد احترام ماست و هیچگاه مدافع جنگ نبوده و نیستیم و راضی نبوده که با ضرر رساندن به همسایه خویش، منافع ما تامین شود.

4- علیهذا گمان رییس جمهور اوکراین براین بود که جامعه اوکراین ، همان مخاطبینی هستند که در رسانه ها و لشکرکشی های رسانه ای و «تشویق های فیسبوکی» و نمایش های کمدی حضور دارند اما ، جمعیت واقعی اوکراین ، مسیری جدای از رسانه ها پیمود.

5- تردیدی وجود ندارد که اگر در درون اوکراین و مناطق شهری و روستایی سنگرهای مردمی شکل می‌گرفت، یقینا ائیتلاف های نظامی و ناتو و کشورهای غربی رسما وارد کارزار نظامی می‌شدند اما ، درواقعیت با مردم و کشوری مواجه شدند که ماهیت و رویکرد متفاوتی با مخاطبین مجازی و سلبریتی ها و کانون های رسانه ای و گروههای پرصدای پایتخت دارند.

6- غرب هم در ارزیابی خود دچار خطای جدی شد و نهایتا شمایل مصنوعی و خودساخته فرو ریخت. جدای از ادعای مشروع بودن حمله روسیه یا «کارکرد بین المللی ناتو» و متحدین پیشین، «دغدغه این یادداشت کوتاه» ، ذهنیت هیئت حاکمه و متحدین سیاسی بین المللی از واقعیت های درون جامعه و تفکیک «بازی سایه ها در رسانه های مجازی» با جدال های واقعی و آرایش اجتماعی نیروها و گروههای مردم در درون یک کشور است. ب

7- نظر می‌رسد دولت ملت ها ، در واقعیتی بیرون از عرصه مجازی زیست میکنند و فیک نیوز ها ، آسیب جدی در ساختن «شمایل کاریکاتوریستی» از جامعه دارند و با بزرگنمایی صداهای کوچک و نیز کوچک نمایی واقعیت های بزرگ ، ارزیابی غلطی را در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیش رو قرار میدهند


پست های مرتبط

پیام بگذارید